Aktor popular Bollywood, Salman Khan yang dijatuhkan hukuman penjara lima tahun kerana didapati bersalah terlibat dalam aktiviti pemburuan haram, telah dibebaskan selepas dua hari menjalani hukuman penjara.

Aktor terkenal itu akan dibebaskan oleh mahkamah dengan ikat jamin sementara rayuan untuk kesnya dibuat kata peguamnya, Mahesh Bora.

Dia juga tidak dibenarkan meninggalkan negara tanpa izin mahkamah, kata Mahipal Bishnoi, seorang peguam untuk masyarakat Bishnoi.

Salman, 52 tahun, didapati bersalah atas pertuduhan terlibat aktiviti pemburuan haram sejak tahun 1998 oleh sebuah mahkamah di Rajasthan, pada Khamis.

Reuters melaporkan, kes dan dakwaan tersebut disifatkan mampu menjejaskan kerjaya Salman sebagai salah seorang daripada aktor popular di India.

Salman didapati bersalah melanggar undang-undang hidupan liar negara itu apabila memburu antelop jenis blackbuck, iaitu haiwan yang tergolong dalam kumpulan rusa.

Atas kesalahan memburu dan membunuh spesies terancam itu, aktor itu kini berdepan hukuman lima tahun penjara.

Ini bukan kali pertama Salman berdepan dengan kes undang-undang. Pada 2015, Mahkamah Tinggi Mumbai membatalkan sabitan kes langgar lari yang melibatkan aktor tersebut.

Salman Khan adalah antara selebriti ternama India yang berjaya menjana keuntungan besar industri menerusi filem-filem lakonannya yang sering melepasi tahap box-office di negara itu.

Sumber: Astro Awani