Demi manfaat bersama, penyanyi Fynn Jamal berkongsi cara urutan mengelak kembung perut bayi kepada pengikut laman Instagram (IG)nya.

Fynn memberitahu teknik urutan itu berdasarkan pengalaman membesarkan anak angkat pertamanya, Bakti Arjuna Fitri dan juga tunjuk ajar daripada orang-orang lama serta tutorial dari laman Youtube.

Menurut Fynn, dia juga telah mencuba kaedah tersebut kepada anak angkat keduanya, Sakti Kencana Fitri dan setakat ini bayinya tidur nyenyak dan perut selesa.


Fynn turut berkongsi teknik itu menerusi sebuah video yang dimuat naik ke IG.

setakat 17 hari ni, alhamdulillah sakti tak pernah kembung lagi. tidurnya nyenyak dan tidak cranky sebab perut selesa. . so far. esok2 wallahu a’lam. . tapi untuk yang nak cuba teknik buang angin anak— inilah dia yg aku tahu. ilmu dikutip dari orang2 lama dan youtube tutorials. haha. . what you would need: minyak panas tangan . haahahah. reti ke tak reti— at the end of the day— sentuhan kulit ke kulit ITU lah kuncinya. just try it. you’d be surprised how our babies love to be touched by our warm hands and warmer heart. :) . 1) bahagian perut . teknik lambai dan panggil. ibu jari kat pusat anak tak bergerak — sapukan keempat jari selebihnya seolah2 melambai. buat dalam 3,4 kali. lepas tu tarik ke arah kita. macam panggil orang. ulang. this is good untuk berak lawas. mmg cantik perkumuhan dia. . lepas tu, teknik kayuh dan tekan. lipatkan kaki anak dan kayuhkan. buat 3,4 kali— kemudian tolak serentak sampai habis atau sampai kita rasa tolakan dari dia. kalau anak tgh kembung— berlepussss dia kentut dan poopie. hahaha. . 2) tapak kaki . sori dlm video nampak satu tangan je. maklumlah sebelah lagi tekan rekod. tapi caranya adalah guna kedua ibu jari kita utk lancarkan nerves di kaki anak. gosok dari tumit ke jari. 3,4 kali, pastu tolak jari2 ke atas. ulang. . 3) keting dan peha . sori takde dlm video. sila bayangkan je. guna kedua tangan— cengkam kemas keting dan peha anak. buat gaya macam perah baju. satu tangan pusing arah jam, satu lagi berlawanan. . 4) membelakang . pun xde dlm video. yang ini paling favourite anak2 sebab inilah posisi paling selesa utk newborn: meniarap. . utk kategori ini, ada dua jenis. yg 1st— guna 2 tangan, urutkan ke arah kita. kira macam urut tapak kaki tadi— cuma kali ini gerakannya menurun. lalukan jari sepanjang tulang belakang. . jenis kedua— cengkam lembut dari leher belakang, lalukan ke bahu, terus ke jari2 dia. ubah2 laluan dari atas bahu ke bawah bahu, dari atas lengan ke bawah lengan. . so there you go. . aku guna teknik ni dari hari pertama sakti. works wonders. play by ear ye. jgn terlalu keras urut. budak je tu. jgn juna terlalu tak tekan apa. membazir je pulak. hahaha. . selamat mencuba!

A post shared by فصبر جميل (@fynnjamal) on


Berikut merupakan empat teknik urutan yang dikongsikan:

1) Bahagian Perut

teknik lambai dan panggil. ibu jari kat pusat anak tak bergerak — sapukan keempat jari selebihnya seolah2 melambai. buat dalam 3,4 kali. lepas tu tarik ke arah kita. macam panggil orang. ulang. this is good untuk berak lawas. mmg cantik perkumuhan dia.

lepas tu, teknik kayuh dan tekan. lipatkan kaki anak dan kayuhkan. buat 3,4 kali— kemudian tolak serentak sampai habis atau sampai kita rasa tolakan dari dia. kalau anak tgh kembung— berlepussss dia kentut dan poopie. hahaha.

2) Tapak Kaki

sori dlm video nampak satu tangan je. maklumlah sebelah lagi tekan rekod. tapi caranya adalah guna kedua ibu jari kita utk lancarkan nerves di kaki anak. gosok dari tumit ke jari. 3,4 kali, pastu tolak jari2 ke atas. ulang.

3) Keting dan Peha

sori takde dlm video. sila bayangkan je. guna kedua tangan— cengkam kemas keting dan peha anak. buat gaya macam perah baju. satu tangan pusing arah jam, satu lagi berlawanan.

4) Membelakang

pun xde dlm video. yang ini paling favourite anak2 sebab inilah posisi paling selesa utk newborn: meniarap.

utk kategori ini, ada dua jenis. yg 1st— guna 2 tangan, urutkan ke arah kita. kira macam urut tapak kaki tadi— cuma kali ini gerakannya menurun. lalukan jari sepanjang tulang belakang.

jenis kedua— cengkam lembut dari leher belakang, lalukan ke bahu, terus ke jari2 dia. ubah2 laluan dari atas bahu ke bawah bahu, dari atas lengan ke bawah lengan.

so there you go.

aku guna teknik ni dari hari pertama sakti. works wonders. play by ear ye. jgn terlalu keras urut. budak je tu. jgn juna terlalu tak tekan apa. membazir je pulak. hahaha.

selamat mencuba!