Isteri pendakwah Da'i Hijrah, Zaidah Ismail tampil memberi penjelasan kepada umum mengenai suaminya yang berlaku curang.

Zaidah atau nama panggilannya Aida menjelaskan rahsia yang disimpan selama empat tahun didedahkan bukan bertujuan untuk memfitnah atau mengaibkan suaminya.

"Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Bismillahirrahmanirrahim.

"Pada hari ini 20 Disember 2019 bersamaan 23 Rabiul Akhir 1441H, pada hari Jumaat yang berkat ini, saya Zaidah binti Ismail, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

"A'uzubillahi minas syaitonirojim. Bismillahirrahmanirrahim. Wallahi, wabillahi, watallahi.

"Tiada sebab atau kepentingan untuk Aida memfitnah atau mengaibkan dia Muhammad ‘ Asri Hijrah Bin Damni dengan sengaja bagi menjatuhkan atau memburuk burukan dia, setelah berbagai usaha dan peluang yg diberi selama hampir 4 tahun ni, dengan berbagai ujian yang Aida dan dia tempuhi namun tiada apa yang dapat Aida rumuskan hanya la kejadian sama berulang kembali.

"Jika ada yang bertanya apa tujuan Aida sampai ke media massa secara jujurnya sebelum tindakan ke media massa Aida sudah turun naik mahkamah, pejabat agama namun berakhir dengan usaha pendamaian dan Aida sudah memberi pilihan sama ada lepaskan Aida secara baik dan Aida simpan segala bukti atau Aida akan keluarkan semua bukti (pilihan terakhir) penat nak gaduh dengan orang macamni turun naik mahkamah tiada penghujungnya atas beberapa sebab (biarlah menjadi rahsia) untuk apa kita teruskan kalau dia masih macamni, tapi apa yang pernah terjadi pada kami sebelum ni, kami pernah berpisah.

"Berhenti keluarkan kenyataan Aida sengaja mengaibkan suami, 4 tahun Aida simpan baik baik segala bukti, cerita yang baik baik, tapi Aida sedar dia tak menghargai apa yang Aida cuba pertahankan, dan sangat rasa kecewa bila 5 hari kepulangan dia daripada umrah Aida dikejutkan dengan mesej seorang perempuan mengenai dia sedangkan Aida taat dan setia dengan dia selama Aida ditinggalkan sepanjang dia menjadi mutawif Umrah.

"Dan alasan yang dia beri dekat Aida sangat tidak munasabah dan menguji tahap kesabaran dan kesetiaan Aida selama Ini yang berkali-kali dia ingkari.

"Sebelum nak menuduh Aida apa-apa sila muhasabah diri, tak kena kat diri anda. Jangan nanti Allah datangkan musibah yang sama kena batang hidung sendiri time tu jangan melatah, setiap orang ada pertimbangannya, bukan tiba-tiba nak gila popular dengan viral.

"Semoga Allah melindungi ahli keluarga kamu semua, melindungi saudara dan anak perempuan kamu daripada fitnah akhir zaman, ingat mereka yang ada nama, kedudukan bukan mudah untuk kita lawan, siapa sahaja yang percaya dengan kita insan yang hina ini kerana mereka disanjung tinggi," tulisnya.

Pendedahan itu dibuat menerusi akaun Facebook miliknya Jumaat lalu.

Dalam pada itu, Aida akui platform media massa bukan yang terbaik untuk menyesaikan kemelut rumah tangga namun ia adalah pilihan terakhir buat dirinya.

"Secara jujurnya media massa ni bukan la platform yang terbaik namun pilihan terakhir buat Aida.

"Moga apa yang terjadi pada Aida tidak terjadi pada yang lain juga, kita tak mampu mengubah diri seseorang tapi kita mampu mengubah nasib seseorang daripada pengalaman kita supaya tidak menjadi mangsa," tulisnya lagi.

Menerusi kenyataan tersebut, Aida juga memohon kemaafan daripada suaminya atas segala pembongkaran yang telah dilakukan.

Aida turut berharap akan ada sinar keinsafan dalam diri suaminya untuk berubah menjadi lebih baik.

"Kepada suami Aida, Aida mohon kemaafan sebab dah mengaibkan abang, Aida tahu apa effect yang sedang Aida buat sekarang ni, namun Aida doakan abang bertaubat la bersungguh sungguh, hentikan semua ni, you’re addicted, do something for your future.

"Abang tahu nak buat apa, Aida dah pernah jelaskan. Semua ni takkan terjadi if you stop semua ni daripada awal lagi.

"Abang seorang suami yang baik, bertanggungjawab, tak tinggal solat, puasa. Abang tak pernah kasar dengan Aida, sentiasa buat Aida gelak dan tersenyum gembira tapi dalam masa yang sama abang sentiasa main emosi dan perasaan Aida.

"Tiada siapa nak kan pengakhiran yang begini, semua wanita inginkan kebahagiaan dalam rumah tangga mereka, ingin kan pasangan yang bertanggungjawab dan setia sudah cukup buat mereka rasa bahagia, harta dunia kita boleh usaha insyaAllah.

"Dan jika Aida berdusta dengan apa yang Aida niatkan maka laknat Allah swt atas diri saya dan jika saya benar, maka mereka yang memfitnah saya dan tidak bertaubat akan dilaknat oleh Allah SWT di dunia dan akhirat," tulis Aida.

Terdahulu, sebuah portal menyiarkan artikel mengenai kontroversi rumah tangga seorang lagi penceramah bebas kelahiran program realiti yang beberapa kali 'terkantoi' kerana curang dengan isterinya.