Pelakon Aeril Zafrel telah berkongsi satu nukilan menyentuh hati khas buat isterinya, Wawa Zainal serta dua orang anaknya, Ahmad Fakharuddin Attar dan Hayla Maghfirahtul Adzkiyaa.

Nukilan tersebut dimuat naik oleh Aeril beserta dengan sekeping foto bersama Wawa dan anak-anak sewaktu majlis aqiqah puteri kesayangannya Hayla baru-baru ini.

“Jika ini sebuah amanah, maka ianya buatmu isteri - 'petenteram batin'. Andai ini bisa dianggap wasiat, ianya teruntuk buat putera puteri ayah - 'si pelumpuh jiwa'...

“Ingat kalian selalu pesanan ini: Sepedih apapun kita menangis, kita tak akan menemukan sebuah senyuman jika tak ikhlas untuk rasa yang kita jalani.. Setegar apapun diri kita, tak akan merasa bahagia jika ternyata dalam kesegaran kita tak ada pula keikhlasan. Semampu apapun kita berusaha untuk keindahan pada hati, jika dalam berusaha ternyata keikhlasan kita hanya kiasan,keindahan hati tetap tak akan dirasakan.

“Ikhlas lah pada kehendak-Nya dan ingatlah siapa diri ini...yang tak mungkin berada dalam dunia, bila ALLAH AZZA WA JALLA tak mencintai kita. Semua yg ALLAH AZZA WA JALLA berikan,baik nikmat-Nya atau ujian-Nya..semata mata untuk menguji keikhlasan hati kita...

“Dalam kesakitan teruji kesabaran, dalam perjuangan teruji keikhlasan,dalam ukhwah teruji ketulusan, dalam tawakal teruji keyakinan. Hidup ini amat indah jika ALLAH AZZA WA JALLA menjadi tujuan.

“Mudah mudahan ALLAH... Ajari kita untuk tersenyum meski berat pundak memikul beban. Ajari kita untuk berlapang dada meski banyak yang menyesakkan jiwa. Ajari kita untuk terus berusaha meski butuh waktu untuk menggapai mimpi. Ajari kita untuk rendah hati kerana DIA lah Yang Maha Tinggi. Bantu kita untuk tidak takut gagal meski tantangan ada di depan mata. Sungguh kerasnya kehidupan ini.

“Semoga sebanding dengan manisnya hasil di akhir perjuangan nanti. Dari insan yang menyayangi kalian dalam tiap desahan nafas ini #IbnuSunari.”
tulisnya.

Coretan Aeril itu jelas menunjukkan betapa dalamnya kasih sayang seorang suami dan ayah kepada isteri serta anak-anaknya.

Sehingga kini foto tersebut telah mendapat hampir 38 ribu ‘likes’ selain dihujani dengan ucapan-ucapan peminat yang mendoakan kebahagiaan mereka sekeluarga.

Teks Oleh: Mya Amri

Foto: Instagram Aeril Zafrel