Durian antara buah-buahan tempatan yang selalu menjadi pilhan rakyat Malaysia, mungkin kerana rasanya yang manis berlemak dan enak turut menjadikan ia digilai.

Namun ramai tidak tahu, Raja Buah yang sering dianggap sebagai tidak baik untuk kesihatan ini mempunyai banyak khasiat kepada tubuh badan manusia.

Durian memiliki pelbagai kandungan nutrisi dan vitamin yang bermanfaat untuk kesihatan.

Berikut merupakan tujuh khasiat dan kelebihan buah durian untuk kesihatan tubuh badan:

1. Awet Muda
Buah durian mengandungi sumber vitamin C yang cukup tinggi. Vitamin C inilah yang dapat mencantikkan serta memperlambatkan proses penuaan pada kulit tubuh dan wajah anda.

2. Mencerdaskan Otak
200 pelajar di Twickenham (Middlesex) school telah dibantu ujian mereka dengan makan durian pada ketika sarapan, istirehat, dan makan tengahari untuk mendorong kecerdasan mereka. Penelitian menunjukkan bahawa kalsium buah yang tinggi dapat membantu pelajar memberi lebih perhatian pada pelajaran.

3. Pembekal Tenaga
100 gram buah durian mampu melengkapkan 21 persen karbohidrat yang diperlukan oleh tubuh. Karbohidrat yang ada dapat menambahkan tenaga dalam tubuh secara segera jika diambil.

4. Mencegah Masalah Tekanan
Durian pencegah masalah tekanan secara semua jadi. Buah durian mengandung vitamin B6 yang memiliki peranan untuk mengatur tekanan darah. Hal ini disebabkan durian mengandung tryptophan, salah satu jenis asam amino yang dapat di ubah dalam tubuh menjadi serotonin, untuk membuat badan lebih tenang, meningkatkan mood, dan secara umum membuat perasaan lebih gembira.

5. Nutrisi Bagi Tulang Dan Gigi.
Buah durian mengandung kalsium, kalium serta vitamin B1 dan B2 yang dapat membekalkan berbagai nutrisi penting yang sangat diperlukan untuk menjaga dan mempertahankan kesihatan tulang dang gigi anda.

6. Pencernaan Yang Lebih Sihat
Buah durian mengandungi serat yang cukup tinggi, kandungan seratnya dapat membantu kerja organ pencernaan dapat bekerja lebih optimal. Pengambilan durian boleh membantu anda mengtasi masalah pencernaan seperti sembelit atau susah buang air besar.

7. Cegah Masalah Anemia (Kurang Darah)
Buah durian mengandung folat serta zat besi yang berperanan penting dalam mengatasi gejala anemia atau kurang darah yang menimpa anda.

Sumber: Portal TipsCaraAlami
Olahan oleh Syafiqah Jalal