Usia perkahwinan bintang Laudya Cynthia Bella dengan Engku Emran Engku Zainal Abidin sudah genap satu tahun September lalu. Sepanjang satu tahun menikah, ada satu pertanyaan yang tidak pernah usut dipertanyakan kepadanya.

Pertanyaan itu adalah; “Kapan hamil?” Jadi bagaimana aktris bermata galak itu menanggapi pertanyaan sedemikian.

Adakah Bella terasa hati dan tertekan dengan pertanyaan sedemikian yang barangkali sensitif bagi segelintir wanita.

Sambil tersenyum dan dalam bicaranya yang lembut, Bella mengaku ‘Kapan hamil’ sudah seperti satu pertanyaan wajib bagi siapapun yang bertemu dengannya setelah dia sah menjadi istri Emran.

“Kapan hamil udah aku anggap seperti ungkapan how are you?,” katanya sewaktu ditemui saat melancarkan koleksi terkini bisnes tudungnya, L by LCB, Alam di Publika, Kuala Lumpur.

Bintang Surga Yang Tak Dirindukan itu kemudian menyambung: “Mereka hanya ingin bertanya, jadi aku tidak juga mudah terasa.

“Cuma, aku juga kan hanya manusia biasa. Soal hamil itu rezeki dari Allah kan. Jadi kapan hamil atau gi mana-gi mana, aku nggak punya jawabannya.”

Langsung apabila ditebak adakah dia kini sedang hamil, pantas dijawabnya: “Belum hamil! Soalnya tempoh hari aku sempat gemuk, jadi ada yang kata aku hamil. Masih belum ternyata.”



(Bella menanggapi pertanyaan kapan hamil dengan santai.)

Ditanya bagaimana dia meledani kehidupan rumah tangganya selepas satu tahun, Bella yang kini menetap di Kuala Lumpur tetapi kerap berulang alik ke Indonesia karena punya bisnes yang harus diurusin, mengaku sudah semakin betah hidup berdua.

Kebanyakan masanya dihabisin untuk menjadi ibu rumah tangga dengan mengurus suami, Emran dan anak tirinya, Engku Aleesya. Wanita berusia 30 tahun itu juga mengaku masih menjadi dirinya sendiri yang romantis berbanding suami, 43.

“Karakter manusia itu kan nggak mudah diubah, jadi walau selepas menikah, aku masih menjadi diri sendiri. Masih seorang yang vokal dan lebih romantis berbanding suami kok,” imbuhnya sambil ketawa.

Bisnes dan akting

Beralih kepada perkembangan hidupnya, Bella memberitahu fokusnya kini kepada memperkembang dan memberi fokus terhadap bisnes L by LCB yang bermaksud Love, Confident, Beauty yang telah didirikan sejak setahun lalu.

Telah memiliki dua butik di Publika dan The Robinson, KLCC, Kuala Lumpur, dia kini teruja memperkenalkan rekaan terkini L by LCB yang bertemakan alam. Ilham dan idea itu kata Bella hadir karena hobinya yang suka travel selain sebagai tanda kesyukurannya terhadap segala sesuatu yang diciptakan Allah.

(Bella melancarkan koleksi kelapan yang digelar Alam daripada L by LCB di Publika.)

Ditanya bagaimana dengan karirnya dalam bidang seni, kata Bella dia kangen shooting.

Justeru, setelah mempertimbangkan antara sebuah karya yang membawa dia jauh terbang ke New York atau perlu masuk ke sebuah kawasan pedalaman di perkampungan Baduy di Lebak, Banten, Bella memilih untuk bersusah payah bersama rumah produksi Skytree Pictures di bawah pimpinan sutradara Farid Dermawan.

Bella tanpa berfikir lama, memilih untuk bersama film yang diberi judul Ambu atau berarti Mama untuk aktif selepas vakum satu tahun.


(Bella dalam salah satu babak film Ambu yang membuat dia putus hubungan dengan suami, anak dan ahli keluarganya yang lain selama dua minggu karena shooting dalam perkampungan Baduy yang nggak dicemari kemodenan.)

“Suami nggak pernah halang aku mahu shooting tapi aku perlu selektif terutama soal skrip yang kebutuhan atau impaknya terhadap masyarakat.

"Makanya, aku pilih film Ambu yang pada hemat aku akan memberi sesuatu pada masyarakat,” katanya yang terpaksa putus hubungan selama dua minggu bersama seluruh ahli keluarga termasuk suami kerana perkampungan tersebut tidak mempunyai kuasa elektrik atau kemodenan yang lain.

Ambu menceritakan kehidupan adat-istiadat Suku Baduy beserta destinasi wisata di Kab. Lebak.

Oleh: Maliah Surip

Foto Instagram: Kakifoto, Laudya Cynthia Bella