Selama lima musim Gegar Vaganza bersiaran, baru dua kali kuasa imuniti digunakan oleh penaja utama program tersebut.

Pertamanya ketika GV2, Datuk Seri Vida pernah menggunakan kuasa imunitinya untuk menyelamatkan Acong demi melayakkan penyanyi itu bertanding ke peringkat separuh akhir.

Manakala, malam tadi, kuasa imuniti yang diberikan kepada penaja utama GV5, Datuk Seri Aliff Syukri digunakan untuk menyelamatkan Zamani daripada tersingkir pada minggu kelima.

Bercakap mengenai kuasa dan nilai imuniti itu sendiri, jelas Aliff Syukri, pendiriannya untuk menggunakan kuasa itu untuk membantu Zamani diharapkan berbaloi.

"Saya melihat Zamani punyai tarikan sebagai bintang yang kuat untuk GV5 dan saya sendiri membesar dengan lagu-lagu dia. Tapi tidak bermakna saya peminat tegar Zamani.

"Saya tidak menyalahkan sesiapa terutama juri, cuma penyingkiran Zamani dirasakan kejam.

"Jadi, saya gunakan kuasa imuniti yang berjumlah ratusan ribu ringgit (seperti tertulis dalam kontrak) buat Zamani. Saya yakin walaupun dia tiada suara tetapi dia tetap legenda!

"Jadi, saya telah korbankan imuniti ini, kalau dia tidak hargai kuasa ratusan ribu ringgit itu, sia-sialah kuasa saya guna untuk dia. Namun, saya rasa tindakan saya ini betul dan semoga dia menghargainya,"" katanya kepada Gempak.

Tambah Aliff Syukri, tindakannya di pentas GV5 malam tadi disifatkan beremosi.

"Secara personalnya, saya sedih dan beremosi jika dia terhenti di sini. Saya seolah-olah tidak boleh menerima penyingkiran itu.

"Sampaikan saya termarah pula juri-juri.

"Dalam hati saya, kalau Zamani tersingkir rasanya tidak adil pula. Takkan kita nak halau orang yang sakit," jelasnya yang merancang untuk menggunakan kuasa imuniti untuk konsert semi final kelak sebenarnya.



Konsert GV5 menyaksikan Zamani berada di tangga tercorot dengan markah kosong daripada semua juri apabila gagal menyanyikan lagu Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta (The Flybaits).

Momen menusuk kalbu itu melakar sejarah apabila kegagalan Zamani disahut dengan nyanyian beramai-ramai seisi auditorium MBSA, Shah Alam.

Bagaimanapun, Aliff Syukri bertindak pantas menyelamatkan Zamani daripada penyingkiran dengan menggunakan kuasa imunitinya.

Lagu yang bakal dinyanyikan Zamani pula akan diumumkan oleh tenaga produksi dalam tempoh terdekat.

Bersiaran selama lapan minggu, GV5 boleh ditayangkankan secara langsung di saluran Astro Ria (104) dan Ria HD (123) pada setiap Ahad jam 9 malam.

Layari laman web www.gegarvaganza.com.my untuk segala informasi lanjut mengenai GV5.