Jika kerjaya ahli silap mata sebelum ini sekadar membuat persembahan pentas tapi siapa sangka nasib mungkin menyebelahi Shin Lim untuk menang hadiah wang tunai sebanyak AS$1 juta menerusi program America's Got Talent.

Ahli silap mata profesional dari Singapura itu antara peserta yang layak bertanding ke peringkat akhir program tersebut tidak lama lagi.

Berasal dari Kanada tapi dibesarkan di Singapura, Lim pernah menyimpan cita-cita mahu menjadi pemain piano terkenal sehingga pada usia 12 tahun dia disahkan mengidap sindrom 'carpal tunnel' yang berkaitan pada sakit nadi pada pergelangan tangan.

Lim yang kecewa dengan keadaan itu mengambil keputusan terbabit dalam bidang magik sebagai kerjaya.

Dia pernah menyertai International Federation of Magic Societies pada tahun 2012 sebelum menarik perhatian agen di sana yang membawanya mengadakan persembahan jelajah merentasi China.

Lim masuk pertandingan sama sekali lagi pada tahun 2015 sebelum menang International Federation of Magic Societies World Championship untuk kategori 'Close-up Card Magic'.

Menariknya, Lim mara ke final America's Got Talent selepas juri, Heidi Klum menyatakan ahli silap mata itu bakal mencipta nama besar dalam bidang silap mata.

Lim bakal beraksi dalam program tersebut yang akan disiarkan menerusi AXN (saluran 701 dan 721) pada 16 September ini, jam 6 petang dan 8 malam.

Keputusan pemenang secara langsung akan diumumkan pada 17 September, jam 6 petang dan 8 malam.

Teks oleh: Elrafaei Sapi

Foto: Sony Pictures Television Networks & IG @heidiklum