Pensyarah filem, Dr Ahmad Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Mat London percaya dalam tempoh 3 tahun, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) boleh menjadi agensi kerajaan yang bebas tanpa bergantung pada dana kerajaan.

Jelasnya, FINAS sebenarnya mampu bergerak sendiri tanpa mengharapkan bantuan kerajaan untuk memajukan industri perfileman tempatan dengan cara menjana pendapatan sendiri.

"FINAS boleh berdiri atas 'kaki sendiri' dalam masa 3 tahun. Malah, FINAS akan lebih autonomi apabila menjana pendapatan sendiri," katanya kepada Astro Gempak.

Ujarnya, FINAS sebelum ini menerima peruntukan sebanyak RM30 juta sehingga RM50 juta setahun sepatutnya dapat menyalurkan dana kepada pembikin filem muda.

"Saya mempunyai plan untuk merealisasikan perubahan ini. Bagi saya, FINAS perlu diberi nafas baru di bawah kerajaan baru dengan memajukan agensi ini agar lebih berkuasa daya," katanya.



Beliau yang juga bekas ahli lembaga pengarah FINAS sebelum ini turut menyatakan individu yang artif dan berpengalaman dalam industri perfileman perlu diberi peluang untuk menerajui agensi ini.

"Saya juga percaya dalam jangka masa 5 tahun, Malaysia boleh menjadi hub industri kreatif dan filem kita setanding negara Asean yang membekalkan filem yang berkualiti serta dinamik.

"Saya berharap FINAS tidak lagi berada di takuk lama atau sekadar menjadi jaguh kampung.

"Begitu juga masalah dalaman FINAS seperti pelantikan pengerusi yang baru harus disegerakan dan sepatutnya individu yang lebih arif diberi peluang untuk memikul tanggungjawab itu," katanya.

Teks oleh: Elrafaei Sapi