Sesuai dengan nafas baru Malaysia dan iklim politik pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), Aizat Amdan melancarkan single terbaru berjudul Harapan Jadi Nyata.

Apa yang menarik tentang single ini, ia seumpama ramalan yang akhirnya menjadi nyata. Bait-bait lirik lagu yang ditulis Aizat pada tahun 2011 ini seakan dapat membaca apa yang bakal terjadi pada perjalanan politik Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 2018.

“Sejujurnya, inspirasi lagu ini datang dari ayah saya yang ingin menzahirkan perasaan hormat dan kagumnya kepada Tun M yang juga merupakan pemimpin idolanya.

"Lagu ini hanya untuk memberi penghormatan kepadanya setelah berjasa pada Malaysia begitu lama.

"Saya tidak sangka pula dia akan kembali menjadi Perdana Menteri untuk kali kedua. Sayangnya, ayah saya sekarang diserang penyakit strok. Saya pasti dia gembira dengan keadaan Tun sekarang. Kalau bukan sebab sakit, mungkin sekarang ayah saya pun turut aktif menyokong kepimpinan Tun," kata Aizat.

Single yang berkonsepkan pop balada ini mengambil ilham daripada falsafah kepimpinan dan perjuangan Tun M.

Harapan Jadi Nyata merupakan karya ciptaan penuh Aizat sendiri dengan kerjasama Warner Music Malaysia sebagai penerbit dan pengedar.