Selepas pendedahan isu pengagihan dana FINAS tidak telus berlaku selama ini, ada produser mendakwa mereka didekati pegawai dalaman agensi kerajaan tersebut yang meminta komisen.

Sumber mendakwa pengakuan produser terbabit suatu yang mengejutkan memandangkan produser yang sudah melepasi tiga peringkat 'pitching' dan penilaian daripada panel dana sepatutnya layak untuk mendapat dana yang dipohon.

"Pernah berlaku apabila produser yang ingin memohon dana menerusi atas talian tetapi dimaklumkan permohonan sudah ditutup tapi tiba-tiba terdengar ada sesi 'pitching' yang akan dijalankan," katanya secara eksklusif pada Astro Gempak.

Ujarnya, produser yang datang untuk sesi 'pitching' khas ini terdiri daripada mereka yang datang atas arahan pihak atasan yang sudah memberikan 'wahyu'.

"Ini secara tidak langsung menunjukkan betapa tidak sistematik pemprosesan borang pemohon.

"Berkemungkinan besar jumlah dana yang sedikit yang ada apabila mahu diberikan pada produser tertentu yang mendapat 'wahyu' jadi terpaksa ketepikan mereka yang layak," katanya.

Jelasnya, timbul persoalan mengapa produser yang mendapat skor tinggi daripada panel dana yang mempunyai cerita yang menarik tapi akhirnya ditolak permohonan mereka.

"Ada produser yang layak ini tunggu jawapan sehingga setahun. Lebih mengecewakan ada produser yang langsung tidak dihubungi atau dimaklumkan status permohonan dana mereka," katanya.

Teks oleh: Elrafaei Sapi