Penyanyi Baby Shima mengakui teruja untuk menyambut kedatangan bulan Ramadan dan Syawal di perantauan buat tahun kedua.

Kata Shima, 25, sambutan Ramadan di Jakarta, Indonesia berbeza dengan Malaysia memandangkan dia biasanya diundang untuk membuat persembahan lagu dangdut walaupun siang hari.

"Biasanya jemputan untuk saya membuat persembahan di Indonesia akan datang saat-saat akhir. Selalunya sehari sebelum acara.

"Memandangkan kurangnya lagu raya, biasanya undangan persembahan memerlukan saya menyanyikan lagu dangdut walaupun siang hari. Indonesia pun terdiri daripada masyarakat majmuk," katanya kepada Astro Gempak.

Namun, Shima juga terpegun dengan sambutan penduduk di pedalaman Indonesia usai menunaikan solat sunat terawih pada bulan Ramadan.

"Penduduk kampung akan berarak dari rumah ke rumah sambil berselawat selepas menunaikan solat terawih berjemaah di masjid.

"Selain itu, kemeriahan akan diserikan dengan paluan kompang dan gendang beramai-ramai," kata Shima.

Sementara itu, sempena kedatangan Ramadan, Shima meraikan peminatnya dengan sebuah single ketuhanan berjudul Kangen Rosul.

‎بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ Jangan lupa Tonton Music Video Religi Terbaru Baby Shima berjudul Kangen Rosul cipt @r.husin_albana dan nurunnajwa di YouTube NagaswaraOfficial hari Senin, 14 Mei 2018 pukul 11.00 wib dan 12.00 pm(Malaysia) p/s : Mohon share ya..semoga semua akan suka dan dapat menerima single religi ini..amin #babyshima #bs #kangenrosul #malaysia #indonesia #brunei #singapore #adanampakmummyhappy

A post shared by Baby Shima DAA3 (@babyshimaofficial) on



Teks oleh: Amri Hassan
Foto: @babyshimaofficial