Selepas enam tahun beroperasi, penyanyi popular Yuna terpaksa menutup butik pakaiannya, November Culture yang beroperasi di Subang Jaya, Selangor.

Yuna, 31, mendedahkan dia gagal meneruskan perniagaan berkenaan ekoran masalah kewangan.

"Sudah tentu sangat sedih untuk mengumumkan saya terpaksa menutup November Culture (NC), saya sayangkan perniagaan itu sepenuh hati saya.

"Sudah tiba masanya untuk mengucapkan selamat tinggal, kerana keadaan tidak dapat dijangka dan saya tidak mempunyai kewangan yang cukup untuk meneruskan bisnes itu," ujarnya menerusi akaun Instagramnya.

Tambah Yuna sepanjang beroperasi, butiknya tidak pernah bergantung pada mana-mana pelabur untuk bertahan.

"Saya bangga NC adalah kedai yang bebas sepenuhnya, tidak ada pelabur, tidak ada penyokong, tidak ada yang memberitahu saya apa yang hendak dijual atau dilakukan untuk menjadikan barang itu laku, hanya saya dan beberapa orang yang melakukan apa yang kita suka, kita juga mendapat pengikut yang besar di seluruh dunia!

"Terima kasih semua untuk sokongan anda, jurugambar, kakitangan, pelanggan. Terima kasih kerana memberi saya peluang untuk melakukan ini Saya tidak berputus asa, saya baru memulakan babak baru dalam hidup saya," ujar Yuna lagi.

It is indeed very sad to announce I am closing down @NovemberCulture. Yall know that I am NC & NC is me. I love my business with all my heart, but it’s time to say goodbye. Due to unforeseen circumstances, I no longer have the financial capability to run the business. I creative direct, shop, (and model!) and take most of the photos too myself- it really is my baby, & I came to a point where I had to change my creative direction to what was selling best right now to make fast money and save the business..and I just couldn’t bring myself to do it ?. However I’m proud to say I gave it my best shot! November Culture is fully independent, no investors, no backers, no one to tell me what to sell or do to make it ‘laku’, just me and a couple of people doing what we love, we got a huge following worldwide too! I learned a lot about business and how wonderful and disappointing it can be, and I came out of it a better person. Thank you all for your love and support for NC! The models, the photographers, staff, the customers- thanks for giving me a chance to do this,I love you! Know that I didn’t give up, I’m just starting a new chapter in my life. On a lighter note- @tinyforestsj is still running strong, and we love it that we get to keep our space in Subang to fully focus on #tinyforestsj. Goodbye November Culture!❤️ I will forever love you.

A post shared by Yuna (@yunamusic) on



Teks oleh: Amri Hassan
Foto: @yunamusic