Pemain bass kumpulan XPDC, Zua yakin peminat bijak menilai apabila ada dua kumpulan yang menggunakan nama XPDC.

Timbulnya isu dua kumpulan yang menggunakan nama XPDC dan membuatkan peminat keliru.

Perkara tersebut terjadi apabila wujudnya konflik antara vokalis asal XPDC, Mael dan bekas pemain gitar asal XPDC, Izo.

Kini, Zua menganggotai kumpulan XPDC bersama Mael (vokalis), Jeff (gitar) dan Amy (dram).

Izo pula tampil dengan Ali (penyanyi), Eddie (bass), Arif (gitar) serta Lola (dram) dan mereka juga turut menggunakan nama XPDC.

"Saya rasakan peminat bijak menilai dan boleh menentukannya sendiri. Pengasas dan penyanyi asal XPDC, Mael ada bersama kami.

"Saya sendiri tak berani nak mengaku saya ahli kumpulan XPDC jika saya tidak bersama Mael," kata Zua.

Zua atau nama sebenarnya, Azuar Mad Tasi, 51, ditemui ketika sidang media konsert Metal Legends Live In Concert di Restoran Rebung, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bakal berkongsi pentas bersama kumpulan Cromok di konsert tersebut, Zua menganggap konflik yang terjadi sebagai salah satu bentuk promosi untuk mereka.'

"Apabila ada orang bercakap mengenai isu tersebut, kami bersepakat untuk memandang perkara itu dari perspektif yang baik. Secara tidak sengaja, ia juga menjadi salah satu bentuk promosi.

"Metal Legends Live In Concert bakal menjadi saksi pertemuan XPDC bersama Cromok. Kami sendiri tidak sabar untuk beraksi dan bakal memberikan persembahan terbaik untuk semua peminat," katanya lagi.

Metal Legends Live In Concert bakal diadakan di MAEPS, Serdang pada 3 Februari tahun hadapan.

Tiket sudah mula dijual bermula dengan harga RM68 (Trash Zone), RM120 (Hardcore Zone) dan RM250 (VIP & Backstage Zone) di laman web www.ilassoticket.com

Teks oleh: Kamaruddin Razal