Anak sihat, kereta pun dapat. Siapa yang tak nak, kan?

Anak sihat dan gembira tentunya menyumbang keluarga bahagia. Ramai ibubapa mengeluh anak mereka terlalu aktif, memanjat sana sini, kurang tidur dan seperti tidak mengenal erti penat.

Tetapi anda tentu tahu, anak-anak yang aktif bermain dengan gembira dan mempunyai sifat ingat tahu serta mencuba sesuatu yang baharu ini tandanya mereka sihat. Bukankah bagus?

via GIPHY


Sebaliknya anda perlu risau jika anak-anak menunjukkan tanda-tanda ini:

1. Picky Eater

via GIPHY


Anak sangat cerewet dan memilih makanan sehingga menyebabkan tubuh mereka kurus berbanding rakan seusia. Anda boleh mulakan dengan menyusun jadual pemakanan pada masa yang sama setiap hari.

2. Kurang Menyusu

Kredit: Shutterstock

Sudahlah makan pun kurang, susu yang diberi pun jarang habis. Ibubapa mana yang tidak risau anak lapar. Anda boleh mulakan dengan menjauhkan gajet, TV atau sebarang perkara yang boleh mengganggu tumpuan anak-anak ketika waktu minum susu.

3. Sering Sakit

Anak-anak bukan sahaja 'kalah' dengan cuaca tidak menentu. Mereka sering demam, batuk dan selesema. Sihat seminggu dua, kemudian mula demam kembali. Setiap kali anak sakit, mereka akan semakin hilang selera makan sehingga menyebabkan tubuh mereka semakin kurus.

4. Terlalu Diam

via GIPHY

Anda perlu risau jika anak terlalu diam, tidak mahu bercakap, gemar bermain seorang diri, kerap menangis dan tidak suka berinteraksi dengan orang. Perkembangannya juga lambat berbanding rakan-rakan seusia.

5. Sembelit

Kebiasaannya anak-anak akan menunjukkan tanda-tanda awal seperti moody, muka berkerut dan enggan melakukan sebarang aktiviti. Sesetengahnya bertindak menjauhkan diri, enggan makan dan asyik merengek.

Jika anak anda mempunyai salah satu daripada ciri yang dinyatakan ini, anda boleh berikan anak-anak makanan tambahan berkhasiat seperti Caliph yang kaya dengan kandungan mineral, serat dan vitamin, baik untuk perkembangan dan tumbesaran anak-anak.



Kandungan di dalam jus ini juga terdiri daripada makanan sumber terbaik seperti madu, kismis, kurma, delima, buah tin dan aprikot yang diketahui kaya dengan pelbagai kebaikan.



Lebih menarik, dengan setiap pek kombo Caliph anda bukan sahaja mendapat kebaikan makanan buah-buahan tetapi layak untuk sertai peraduan dan memenangi hadiah menarik yang ditawarkan berupa sebuah kereta Proton IRIZ bernilai RM42,000 dan 20 tiket mengerjakan umrah! Anda hanya perlu tunjukkan bukti pembelian untuk mendapatkan borang penyertaan.