Penyanyi Datin Alyah menegaskan dia tidak sesekali berniat untuk mencetuskan kontroversi dengan memakai baju menyerupai rahib.

Jelas Alyah, skaf yang digayakan secara santai untuk memudahkan pergerakannya sempena sebuah acara di ibu kota minggu lalu tidak semena-mena menjadi isu besar hingga melibatkan agama.

"Saya sukar untuk menyanyi apabila bahagian hadapan leher saya terhalang, jadi saya memutuskan untuk mengikat skaf itu ke belakang leher seperti gaya mak cik jual pisang goreng.

"Tetapi tidak sangka pula orang melihat saya menggayakan skaf itu seperti rahib.

"Tambah pula warna pakaian yang saya pilih untuk acara itu pula cuma hitam dan putih. Padahal asalnya saya mahu imej ala-ala formal," jelas Alyah.




Selepas acara itu, Alyah mengakui dia menerima pelbagai kritikan dan komen negatif daripada netizen yang menyelar tindakannya memakai pakaian sedemikian.

Penyanyi lagu Sesal Separuh Nyawa itu bagaimanapun telah menjelaskan perkara terbabit di Instagram namun menutup ruang komen bagi mengelakkan isu tersebut berlarutan.

Tak kisah orng nak ckp pakaian mcm raheb ke?sister ke?suster ke?i ok je insyaAllah dan selalu minta pada Allah swt sentiasa letak hati i dlm islam. Pernah tak melihat atau terkena insident baju sama colour dgn baju pasangan orng lain atau baju sama colour dgn langsir jiran atau baju sama mcm alas meja kedai mkn western atau baju sama mcm colour pentas.....semua yg diatas sama je dgn kes baju i ni.Dlm berfashion jgn takut dgn ayat Salah or tak sesuai.Sbb bila fashion dibawa oleh masa Salah bole jadi betul,Tak sesuai bole jadi padan. Komen kat iG sendiri klu tak puas hati....jgn nak buat kacau kat IG orng....

A post shared by Alyah Abu Hasan (@alyah81) on



Sementara itu, Alyah muncul menerusi single terbaharu berduet dengan penyanyi Farawahida berjudul Mengapa Harus Aku.

"Ini lagu duet saya bersama Farawahida dan saya memilihnya kerana vokal yang unik dan tona suara kami yang berbeza," tambahnya.

Muzik video lagu Mengapa Harus Aku ciptaan Alfie Alwi dan Alyah itu akan ditayangkan di Youtube malam ini.

Teks oleh: Amri Hassan
Foto: IG @alyah81