Pelakon Ummi Nazeera akui meremang bulu roma ketika melakonkan babak dikafankan dalam filem terbaharu, Bisik Pada Langit.

Ummi berkata, untuk melakonkan babak tersebut dia perlu mengawal mindanya untuk terus fokus.

“Ini merupakan antara babak yang mencabar kerana saya mempunyai klaustrofobia iaitu takut pada ruang yang sempit dan tertutup.

“Jadi saya perlu tenangkan diri supaya tidak panik dan mengawal minda untuk terus fokus sepanjang melakonkan babak berkenaan.

“Alhamdulillah semuanya berjalan dengn lancar dan saya akui babak ini memberikan pengalaman berbeza untuk saya.

"Bagaimanapun ketika dikafankan, hati saya terdetik begini agaknya rasa kalau kita sudah tiada nanti,” katanya kepada Astro Gempak.

Dalam pada itu, Ummi memberitahu pelakon veteran, Jalil Hamid banyak membantunya dan memberikan tips supaya babak tersebut nampak ‘hidup’.

“Bukan senang untuk melakonkan watak meninggal dunia, walaupun pejam mata secara tidak langsung bebola mata pasti akan kelihatan bergerak-gerak.

“Bagaimanapun Uncle Jalil memberikan tips untuk membantu saya, katanya untuk menampakkan babak tersebut ‘real’, saya perlu menutup mata sambil menjulingkannya.

“Memang benar cara itu berkesan dan saya amat berterima kepadanya,” jelas Ummi.

Filem terbitan Astro dan Nusantara Seni Sdn Bhd bakal ditayangkan pada 21 September ini.

Selain Ummi, Bisik Pada Langit arahan Kabir Bhatia ini juga turut dibintangi oleh pelakon hebat Jalil Hamid, Datin Fadilah Mansor, Beto Kusyairi, Na’im Daniel dan Erwin Dawson.

Sinopsis:

Mengisahkan tentang pengorbanan Rosli (Jalil Hamid) yang begitu begitu menyayangi satu-satunya anak perempuannya Siti Hajar (Ummi Nazeera)sehingga sanggup menunaikan segala kehendak bagi memastikan anaknya sentiasa gembira.

Sama seperti Rosli, abang sulungnya, Zaidi (Beto Kusyairi) dan adiknya, Ikram (Na’im Daniel) juga perlu berkorban dan mengalah demi cita-cita Siti Hajar untuk melanjutkan pelajaran di Perth, Australia dapat direalisasikan.

Bagaimanapun hati Rosli luluh sebaik sahaja mendapat tahu Hajar terlibat dalam satu kemalangan motosikal berkuasa tinggi di Perth. Lebih sayu apabila Rosli hanya mengetahui akan hobi anaknya yang gemar menunggang motosikal selepas dari kecelakaan yang menimpa Hajar.



Teks oleh: Mya Amri