Seorang lelaki digelar hero oleh orang ramai apabila tindakan pantasnya berjaya menyelamatkan nyawa seorang wanita warga emas.

Menerusi sebuah video yang dikongsikan di Facebook, seorang lelaki bernama Xu Qiankai hilang kaki kanan selepas bertindak terjun dari kereta api untuk menyelamatkan seorang wanita berusia 65 tahun yang mengalami masalah pendengaran.

Biarpun berjaya menyelamatkan wanita tersebut dengan menolaknya dari landasan, namun kaki kanannya tidak sempat ditarik keluar dari landasan dan mengakibatkan dia digilis kereta api.

Rata-rata yang menyaksikan video berdurasi 1 minit 04 saat, memuji sikap yang ditunjukkan oleh Xu meskipun dia terpaksa untuk mengadaikan nyawanya demi menyelamatkan nyawa orang lain.

@ArifZack: "Inilah yang patut digelar hero sebenar. Masih ada lagi yang terlajak baik macam ini zaman sekarang."

@Madel: "Setiap tempat ada je orang baik dan orang jahat. Ini contoh orang baik yang gigih berusaha menyelamatkan nyawa orang lain walaupun diri sendiri yang akhirnya tercedera."

@HadiRazak: "Semoga tokey keta api tetap memberikan peluang pekerjaan kepada dia walaupun dia sudah mengalami kecacatan."

@HanaMana: "Wujud lagi manusia sebegini. Kesiannya, dah sakit pun sempat lagi dia pastikan makcik itu ok ke tak."

Kejadian itu dilaporkan berlaku di wilayah Sichuan di China.