Kumpulan popular Indonesia, Armada teruja dengan sambutan peminat terhadap lagu terbaru mereka yang berjudul Asal Kau Bahagia.

Vokalis Armada, Rizal berkata mereka tidak sangka video lirik lagu itu juga telah mencatat lebih 62 juta tontonan di YouTube sejak dilancarkan Februari lalu.

“Kami amat tidak menyangka atas sambutan yang diberikan.

“Kami berbangga dan berterima kasih kepada peminat kerana telah berjaya menjadikan lagu ini sebagai video lirik paling banyak ditonton dalam tempoh sebulan.

"Asal Kau Bahagia juga telah mendapat pengiktirafan daripada Google Indonesia sekaligus menjadi lagu pertama yang mendapat tontonan sebanyak itu sejak 16 tahun lalu,” katanya kepada Astro Gempak.

Rizal ditemui bersama ahli kumpulannya yang lain Radha (gitar), Mai (gitar), Andit (drum), dan Endra (bass) di majlis sidang media pelancaran lagu terbaru Armada di Hard Rock Café, Kuala Lumpur Rabu lalu.

Lagu Asal Kau Bahagia adalah ciptaan bersama ahli kumpulan itu sendiri iaitu liriknya ditulis oleh Rizal, manakala melodi digubah oleh Radha dan Mai.

Menurut Rizal yang juga vokalis kumpulan itu, lagu ini mengisahkan tentang pengalaman peribadi mereka sendiri.

“Asal Kau Bahagia mengisahkan tentang pasangan bercinta yang ragu-ragu tentang keikhlasan pasangannya.

“Mereka akhirnya membuat keputusan untuk berpisah kerana ingin melihat pasangannya bahagia,” katanya lagi.

Armada bakal menyambut ulang tahun yang ke-10 mereka di dalam dunia hiburan pada 24 Mei ini.

Bersempena itu, satu konsert khas akan diadakan secara besar-besaran di Jakarta bagi menghargai jasa Pasukan Armada (gelaran untuk peminat) pada tarikh yang akan diumumkan kemudian.

Teks oleh : Izzat Ridzwan