Pendakwah Da'i Wan Dazrin memberitahu bahawa sebagai pengguna media sosial, seseorang itu tidak sepatutnya mencampuri urusan rumah tangga atau keluarga seseorang.

Katanya, lebih parah lagi apabila satu-satu masalah itu kemudian dikongsikan kepada umum sehingga mencetuskan pelbagai spekulasi yang menimbulkan mudarat.

"Ramai yang terlupa satu benda, satu benda yang tak patut dibuat dari awal-awal lagi. Nak tahu tak apa dia? Jangan masuk campur urusan rumah tangga atau keluarga orang dan tayangkannya di media sosial.

"Nak bantu datang sahaja bantu. Ceritakan tentang bantuan dan pulang. Ini, tidak, masa tu lah, nak itulah inilah, itu juga jadi pengukur kita ni pandai ke tak guna media sosial," tulisnya menerusi satu entri yang dimuat naik di Instagram miliknya,

Da'i Wan meluahkan hal tersebut sebagai responsnya kepada kontroversi isu perbalahan yang mengaitkan usahawan Datuk Seri Aliff Syukri dan pelawak, Ali Puteh.

‘Media Sosial telah menunjukkan kelemahan ia?’. Kecoh isu berhari2 tntng perebutan harta pusaka arwah abam, & netizen semua telah tertipu dgn kelemahan Media Sosial yg senantiasa bersifat sebelah pihak. Saya perasan bagaimana Netizen berbolak balik krn tertipu dek kelemahan media sosial yg sepatutnya dh lama kita mengetahuinya & menjauhinya. Ketika Dato’ Aliff Syukri jadi Whistle blower, netizen pun menyokong sbb mendedahkan seolah2 Ali Puteh telah mengambil harta pusaka arwah Abam yg bkn milik dia, bahkan semua menghentam Ali Puteh pd ketika itu. Padahal belum lg dgr penjelasan dari Ali Puteh. Cukup dgr dari Live Dato’ Aliff terus kita pakat2 menghentam Ali Puteh. Bila hari ini keluar statement di Media Sosial dari Ali Puteh yg menjelaskan satu persatu secara detail, dari telefon bimbit, beg dompet, kad bank, kereta, jam tangan & lain2. Semua yg telah kecam Ali Puteh tiba-tiba bertukar angin, ada yg sempat meminta maaf pula tu, dgn hanya sekadar tulis di ruangan komen. Ingat buat salah dgn manusia semudah tu ka nk minta maaf? Yg mengutuk/mengecam/menghina Ali Puteh tiba2 bertukar angin mengecam isteri arwah Abam pula kini kerana sibuk mendedahkan hal keluarga pd org luar. Tp ramai yg terlupa 1 benda, 1 benda yg tak patut dibuat dari awal2 lg. Nak tahu tak apa dia? Jgn masuk campur urusan rumah tangga / keluarga org & tayangkan ia di Media Sosial. Nk bantu dtg shj bantu. Ceritakan tntng bantuan & pulang. Ini, tidak. Time tu lah, nak itulah inilah, itu juga jadi pengukur kita ni pandai ke tak guna Medsos. Bila tak pandai, & tak tahu kelemahan Medsos. Apa yg berlaku? Dgr sebelah pihak, hukum sebelah pihak. Kita dh jd tukang hukum segera. Yg lagi bahaya adalah org yg memulakan, sehingga semua ini terjadi kerana ketidakpandaiannya. Tak takut ke? Azab menanti kita? Lidah kita, mulut kita, & tgn kita ini semua ada tanggungannya nanti. Tak takutkah saudara saudari se-Islam semua? Selepas ni, keluar pula video dari isteri arwah Abam, nk serang balik Ali Puteh? Tergelak kecil sy melihat perangai merugikan masa ini. Tolonglah netizen yg beragama Islam. Cukuplah. Jgnlah kita jadi ‘Penuntut isu’, sibukkanlah diri menjadi ‘Penuntut ilmu’ bak kata Ust Fahmi yg sy kasihi.

A post shared by Da’i Wan (Official) (@wandazrin) on



Katanya, lebih menyedihkan platform media sosial ini menyebabkan ramai pihak cenderung menghukum seseorang tanpa mendengar daripada kedua-dua belah pihak.

"Bila tak pandai dan tak tahu kelemahan media sosial, apa yang berlaku? Dengar sebelah pihak, hukum sebelah pihak. Kita dah jadi tukang hukum segera.

"Yang lagi bahaya adalah orang yang memulakan, sehingga semua ini terjadi kerana ketidakpandaian. Tak takut ke? Azab menanti kita? Lidah kita, mulut kita dan tangan kita ini semua ada tanggungannya nanti.

"Tolonglah netizen yang beragama Islam. Cukuplah. Janganlah kita jadi ‘penuntut isu’, sibukkanlah diri menjadi ‘penuntut ilmu’ bak kata Ustaz Fahmi yang saya kasihi," pintanya.

Terdahulu, Aliff Syukri yang berkunjung ke rumah balu arwah Abam, Nor Hidayah Mohd Ali mencetuskan kontroversi apabila bertanyakan isu berkaitan peninggalan harta.

BACA: “Saya Cabar Dia Bersemuka Dengan Saya” – Ali Puteh Terkilan, Tindakan Aliff Syukri Guris Hati Ibu

Ekoran videonya itu, situasi tersebut kemudian menjadi tegang sehingga mencetuskan perbalahan dua keluarga dan mendapat perhatian netizen.