Penulis novel The Garden of Evening Mists (TGOEM), Tan Twan Eng mengakui dirinya seorang yang dikategorikan sebagai individu yang amat mementingkan kesempurnaan atau perfectionist.

Twan Eng, 47, berkata, disebabkan sifatnya itu jugalah dia mengambil masa lebih hampir empat tahun untuk menyiapkan karya novel TGOEM yang kini diadaptasi menjadi sebagai sebuah filem.

"Kerja saya untuk menghasilkan novel ini bermula sekitar 2008 dan mengambil masa lebih kurang tiga hingga ke keempat tahun.

"Saya tak boleh tulis cepat, setiap perkataan, setiap ayat itu, mesti saya fikir secara mendalam. Saya banyak menulis semula sehingga saya benar-benar puas hati. Saya seorang yang mementingkan kesempurnaan," katanya kepada Gempak.

Bagaimanapun, menurut Twan Eng, dia berasa bertuah apabila hasil tulisannya itu kemudian diangkat menjadi sebuah karya di layar perak.

"Cumanya, dalam filem itu, ia lebih kepada menekankan hal kisah percintaan manakala, tetapi dalam karya asal novel saya ia lebih kepada penceritaan mengenai perjuangan, ingatan, sejarah dan trauma akibat perang," kongsinya.

TGOEM yang diarahkan oleh pengarah dari Taiwan, Tom Shu Yu Lin bakal menemui penonton bermula 16 Januari depan.

Antara nama besar yang menjayakan filem terbitan Astro Shaw dan HBO Asia itu termasuklah Sinje Lee (The Eye), Hiroshi Abe (After The Storm), Sylvia Chang (Love Education), David Oakes (Cold Skin), Julian Sands (The Girl With The Dragon Tattoo) dan John Hannah (The Mummy).

Filem tersebut menceritakan kesengsaraan kehidupan Teoh Yun Ling (lakonan Sinje Lee) akibat kekejaman Perang Dunia Kedua di Tanah Melayu yang cuba mencari ketenangan di Cameron Highlands.

Bagaimanapun, sewaktu di sana, ketika dia berusaha untuk membina sebuah taman bagi menzahirkan penghormatan kepada adik perempuannya yang terkorban, dia menjalin hubungan cinta terlarang bersama seorang tukang kebun bernama Nakamura Aritomo (lakonan Hiroshi Abe).