Sejajar dengan perkembangan dunia digital yang semakin pesat membangun di serta dunia, Digital Content Connection (DCC) menjalin hubungan dengan ACE Pictures menerusi sebuah perjanjian kerjasama.

Menerusi kerjasama tersebut, DCC dan ACE Pictures akan menyediakan sokongan terhadap bakat tempatan, terutamanya dalam industri perfileman, terutamanya yang melibatkan dunia digital.

DCC akan menggalas tanggungjawab untuk mewujudkan sistem sokongan bagi memberikan nasihat dan pandangan dalam pembangunan projek filem untuk pembikin filem.

ACE Pictures pula akan mengenalpasti, membuat kajian dan menyediakan dana kepada projek yang layak serta menepati syarat yang ditetapkan agar menarik minat pasaran global.

Ketua Pegawai Eksekutif ACE Pictures, Johnny Chang, melihat kolaborasi ini sebagai satu kerjasama yang menarik dan memberi impak positif kepada pengkarya filem tempatan.

"Kami teruja dengan jalinan kerjasama ini. Gabungan antara dua teraju ini dapat membantu untuk memasarkan karya penerbit filem tempatan yang mempunyai kualiti terbaik dalam naskah mereka di peringkat antarabangsa.

"Kami bukan sekadar mahu menyediakan dana semata-mata... Besar impian kami untuk melihat pengkarya tempatan menggapai kejayaan di persada global.

"Menerusi rangkaian hubungan kami, terutamanya dengan pengarah, penerbit dan pengedar di Amerika Syarikat, kami mahu melihat karya berkualiti tempatan mempunyai tempat di mata dunia," katanya.

Di majlis yang sama, 'media presentation' untuk Digital Content Connection (DCC) juga telah diadakan.

Mempunyai objektif untuk menjadikan Malaysia sebagai negara yang mempunyai kebolehan tinggi dalam kreativiti digital, DCC merupakan sebuah organisasi baru yang diketuai oleh mereka yang mempunyai pengalaman luas selama lebih 40 tahun dalam industri kreatif.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Digital Content Connection, Datuk Raja Aznil Raja Hisham tidak mahu melihat pembaziran bakat yang ada pada pengkarya tempatan kerana masalah dana.

"Masalah dana memang menjadi sesuatu yang sering diperkatakan dalam dunia perfileman. Kami tak mahu masalah sama berlaku berulang kali.

"Selain mahu memasarkan Malaysia sebagai rakan kolaborasi ideal untuk hub kreatif dan kandungan digital, DCC juga akan terlibat dalam meningkatkan kemahiran serta teknologi untuk memudahkan pengeluaran filem, kesan efek khas, animasi, permainan dan banyak lagi," kata Aznil.