Setiap manusia termasuk selebriti juga mempunyai kisah silam yang menjadi kenangan manis bersama ibu sendiri.

Bagi penyampai radio popular Sinar, Abby Fana, dia mempunyai sejarah tersendiri apabila makan kuih ketayap.

Ujarnya, kuih popular tradisional Melayu itu mengingatkan dia dengan kenangan ketika zaman kanak-kanak.

"Ketika usia 9 tahun k.bed 'desak' mak buat kuih, k.bed nk jual...seronok tgk org berniaga k.bed pun nk try gak," katanya dalam statusnya di Instagramnya, @abbyfana hari ini.

Sambungnya, berniaga kuih ketayap yang dikenali sebagai kuih dadar di Singapura pada zaman kanak-kanak rupanya memberikan kepuasan pada dirinya sendiri.

"Satu kepuasan bila kuih habis terjual & berlari ke mak utk serahkan duit jualan...tetiba rindu lak kt mak kita," katanya.

Status itu turut mengundang komen netizen di media sosial tersebut yang terhibur dengan kisah tersebut. Malah, ada juga netizen yang mempunyai pengalaman yang sama dengan selebriti itu.

"Kita serupa kak bed @abbyfana Arwah mak saya dulu pun niaga kuih anta kt kantin skolah. I missed her too.. al-Fatihah," kata netizen @fazieeyahaya.

Dalam banyak komen netizen di status itu, kuih ketayap juga menjadi kuih kegemaran ramai netizen. Selain itu, ada juga netizen berkongsi kisah silam mereka bersama ibu masing-masing.

"Dulu ketayap mak kita buat sedap sangat sbb inti kelapa tu lemak berkrim masih ada santan, skrg peniaga perah santan dulu. Kelapa yg ada dlm ketayap skrg bnyk kering," kata netizen @maslinda_z.

Teks oleh: Elrafaei Sapi

Foto: IG @abbyfana