Ramai penonton teruja mahu menonton filem terbaru, Mat Kilau arahan Syamsul Yusof apatah lagi filem tersebut membawa kisah salah seorang pahlawan Melayu yang pernah terpahat dalam sejarah negara.

Merujuk satu video yang dikongsi menerusi media sosial, penonton berpeluang menyaksikan di sebalik pembikinan filem epik itu yang menjalani penggambaran di kawasan kampung di Lambor Kanan, Perak baru-baru ini.

Jika segelintir penonton beranggapan babak pertempuran adalah suatu yang mudah untuk dirakam, ia sebenarnya memberikan cabaran pada pengarah sendiri untuk mendapat syot terbaik.

Dalam video itu yang dimuat naik salah seorang kru produksi filem itu di Instagramnya, @thehitmannazri, Shamsul sendiri menggunakan kamera untuk merakam babak penting itu.

Apa yang mengujakan, babak itu juga membabitkan letupan dan Syamsul bersama dua kru penggambarannya bergerak secara bebas untuk merakam aksi berkenaan.

Filmmaking is not the work of the weak minded. It may not be rocket science, but it requires ten times more strength of the mind than that. : Filem MAT KILAU : Behind the scene footage by : @thehitmannazri : Using iphone 6s Plus (handheld) #behindthescenes #filemmatkilau #matkilau #iamthehitmannazri #moviestillsphotographer #onset #filmcrew #filmmaking #filmcrew #filmmaker

A post shared by Thehitman Nazri™ (@thehitmannazri) on

Netizen turut memberikan komen rasa teruja mereka untuk menonton filem yang dibintangi pelakon berpengalaman seperti Datuk Adi Putra, Fattah Amin bersama Johan As'ari.

"Steady bro. Makin excited juga ni nak tengok hasil kerja Mat Kilau @syamsulyusoffilm," kata netizen dikenali sebagai @kelvinwest103.

Begitu juga, netizen @nabil_rahim_menyamakan cara kerja Syamsul seperti pengarah hebat Hollywood, Michael Bay yang pernah mengarahkan filem francais Transformers.

"Susahnya yer nak bikin satu2 scene sebuah filem....," kata netizen @aronaventures.

Teks oleh: Elrafaei Sapi

Foto: IG @thehitmannazri