Artis cantik kelahiran seberang, Malaysia, Nur Fazura Sharifuddin tidak hanya punya satu bakat.

Akting kondangnya telah membuat dia menerima banyak pengiktirafan dalam pelbagai ajang perfilman lokal sehingga kariernya pun terbang ke Indonesia dengan pembabitannya dalam film seperti Ayat Ayat Cinta 2 dan Warkop DKI Reborn : Jangkrik Boss Part 1 & 2.

Di bulan pertama tahun 2019, wanita asal Pekan, Pahang itu bikin heboh lagi.

Dia yang juga sudah lama jatuh cinta dengan dunia tarik suara, membuktikan kalo ia bukan hobi yang iseng.

Pertama kali merilis single dalam bahasa Inggeris ternyata ia menuai sukses besar.

Lagu dengan judul Can’t Forget Me itu masih memegang rekor penjualan di iTunes Malaysia selama lima hari apabila masih duduk pada posisi pertama sebagai lagu terbanyak yang dibeli menerusi aplikasi tersebut.

Can’t Forget Me sebelum ini sempat membikin Fazura kaget karenasebaik ia dirilis pada tanggal 18 Januari 2019 hanya dalam tempoh 7 jam, ia merajai carta penjualan iTunes Malaysia sekali gus menendang lagu 7 Rings bintang Hollywood, Arianna Grande duduk di posisi kedua.



(Lagu Can't Forget Me milik Fazura masih merajai penjualan lagu yang lain termasuk Kemarin dari Seventeen, SOLO dari Jennie (Blackpink) dan 7 Rings milik Ariana Grande di iTunes Malaysia)

Ternyata, lagu ciptaannya bersama Willy Beaman dan Cameron Forbes yang dirakamkan di Los Angeles, California, Amerika Syarikat, tahun lalu itu punya magisnya tersendiri.

Istri aktor Fattah Amin itu malah sempat merakamkan rasa syukurnya dengan kejayaan yang tidak dijangka pada Jumaat lalu dalam akun Insta Storynya.

Mengaku berada di tangga pertama selepas tujuh jam dirilis sangat mengejutkan baginya, Fazura pun memanjatkan rasa syukur.

“Hari Jumaat yang penuh rahmat... Subhanallah. Terima kasih semua yang mendengar lagu ini.

“Apapun, saya masih menggemari Ariana Grande. Lagu terbarunya sangat ‘lit’,
” kata bintang jelita itu di Instagram Story.



Biar sedar Can’t Forget Me kini mencipta sejarahnya tersendiri secara internasional, Fazura tetap berpijak di bumi yang nyata.

Dia juga teruja karena khalayak menyukai lagu tersebut yang disifatkannya sebagai sebuah lambang positif serta yakin diri yang mau disalurkan kepada semua pendengar.

Malah, rata rata peminat yang sudah membeli single itu dengan harga RM3.90 memberi skor lima bintang di iTunes dengan kata pujian yang melambung.

Duduk di posisi kedua sebagai lagu terbanyak dibeli dari seberang adalah tembang milik grup yang tiga formasinya telah menjadi korban tsunami Selat Sunda, Seventeen, Kemarin.



Memang Can’t Forget Me merupakan single Inggeris perdananya, namun penyanyi berusia 35 tahun ini sudah punya sederet lagu sejak serius menyanyi sekitar tahun 2014.

Pemeran Janet Dalam film Bulan Terbelah Di Langit Amerika ini pun sempat duet bersama Ridho Rhoma untuk lagu dengan judul sama, malah memuatkan juga lagu karya penuh Mhala Numata pada lagu Cinta Langka.

Fazura juga pertama kali berduet dengan legenda tarik suara Indonesia yang kini menetap di Perancis, Anggun pada tahun 2018 menerusi hit Inggeris berjudul The Good Is Back.

Instagram: Fazura

Oleh: Maliah Surip