Demam #10yearschallenge pun melanda selebriti wanita Indonesia yang ikut ‘lomba’ menguggah foto 10 tahun lalu mereka dan sekarang.

Dalm banyaknya selebriti yang ikut main dalam challenge ini, Gempak.id tertarik dengan lima selebriti wanita ini.

Selain kelihatan semakin cantik dan seperti gak takut dengan yang namanya angka, karir dan kehidupan peribadi mereka juga melejit meninggalkan masa lampau yang merupakan sebuah momen dan fase hidup.

Siapa aja mereka?

1. Rossa


(Kiri adalah foto Rossa 10 tahun lalu dan yang kanan, Rossa terkini)

Pelantun banyak tembang dengan nuansa cinta, Rossa menggugah foto 10 tahun lampau dan terkininya dalam #10yearschallenge sekitar 20 jam lalu di akun Instagramnya.

Tak banyak yang berubah pada penampilan wanita genit ini. Walau 2019 meletakkan genap usianya 40 tahun, namun wanita asal Sumedang ini tetap kelihatan awet muda.

Bentuk wajahnya dengan rambut ikal panjang dan solekan yang dikenakan pemilik nama asli Sri Rossa Roslaina Handiyani itu juga membuatkan Rossa masih kelihatan seperti berusia 30 tahun!

Ironi, wajah Rossa kelihatan lebih segar dan sesuai usianya. Ia pun pantas berterima kasih kepada produk kecantikan keluarannya, Beauty Rossa.


(Rossa pada usia 40 tahun)

2. Maia Estianty


(Maia dulu dan kini)

Masih dalam seri pengantin baru, kalau boleh dibilang, Maia Estianty yang ikut main dalam #10yearschallenge mempamerkan kejelitaannya yang tidak luntur.

Malah, wanita yang sudah masuk usia 42 tahun tersebut memberi justifikasi baru tentang kecantikan seorang wanita biar sudah melewati angka 40.

Dalam unggahan fotonya, Maia mengungkapkan bahawa dia masih setia menggunakan khidmat make up artis yang sama yaitu Bumi denagn pendandan rambut yang sama, Tommy Halyumi.

Hashtag yang ditinggalkan Maia pun mencuri perhatian iaitu #foreveryoung.


(Begini penampilan luar biasa wanita berusia 42 tahun yang punya anak tiga!)

3. Bunga Citra Lestari



Sekitar 23 jam yang lalu, Bunga Citra Lestari yang memang aktif di akun medsosnya ikutan dengan #10yearschallenge.

Istri Ashraff Sinclair inipun menguggah fotonya kala berusia 20an dan sekarang. Yang pasti, Bunga harus diakui lebih kelihatan matang dan cantik pada ketika usianya 35 tahun.


(Penampilan Bunga dari dulu dan sekarang sentiasa menjadi ikutan)

4. Dian Sastrowardoyo


(Dian menguggah fotonya yang bermain dalam film 10 tahun lalu dan kini)

Aktris Dian Sastrowardoyo ikut dalam #10yearschallenge dengan gayanya tersendiri.

Terkenal dengan profil sebagai aktris yang sudah mencetak nama dalam pelbagai film hebat, Dian pun menguggah fotonya saat terlibat dalam film yang dimainkan 10 tahun lalu dan sekarang.

Menerusi tiga siri unggahan fotonya, Dian berbagi foto saat bermain dalam film Drupadi yang menampilkan sosoknya berambut panjang pada tahun 2008. Wanita yang kini berusia 36 tahun itu kemudian mengunggah fotonya dengan penampilan berambut pendek untuk film original Netflix berjudul The Night Comes For Us.

Yang pasti, pesona Dian masih manis dulu dan kini.



5. Kris Dayanti


(Sedar tidak sedar, usia perhubungan rumah tangga KD dan Raul Lemos pun sudah masuk 10 tahun)

Tidak mau terlewat mengikut #10yearschallege, pelantun KrisDayanti juga mengunggah fotonya.

Berbeza dengan yang lainnya, diva itu ambil kesempatan mengunggah fotonya bersama sang suami, Raul Lemos yang diambil pada tahun 2009 lampau dan 2019. Kata KD, foto itu punya makna tersendiri buat mereka karena diambil di negara yang sama iaitu Hong Kong.

Wanita yang kini berusia 43 tahun itu pun menulis pada captionnya: “Yeayyyy Alhamdulillah bisa joint #10yearchallenge, buat kami foto ini bicara banyak hal.

“Tentang 10th kami bersama, yg kiri pastinya kami nampak lebih langsiiiing. Dan ternyata 10th berlalu kami baru kembali foto dikota yang sama.”


(Karir dan kehidupan KD pun tidak pernah surut pada usia 43 tahun)

Instagram: Rossa, KrisDayanti, Dian Sastrowardoyo, Bunga Citra Lestari dan Maia Estianty

Oleh: Maliah Surip