Penyanyi Tasha Manshahar terpanggil untuk mengulas Tweet yang tular di media sosial mengenai keluhan seorang pengantin mengenai sikap pengapit pengantin yang tidak membantu sepanjang majlis.

Berkongsi pengalaman sendiri, kata Tasha dia bersyukur dikelilingi teman rapat yang sanggup menawarkan diri dan bersusah payah membantu menyempurnakan majlis perkahwinannya.

"I had the best bridesmaids for my wedding. Alhamdulillah.

"Dorg sama-sama 'ketibas' dengan tuan rumah malah lebih teruk. Dari preparation, berinai, nikah sampai selesai majlis resepsi, they helped me alot!

"They came early balik lambat. Makesure barang-barang keperluan pengantin cukup. Siap ada checklist.

"Tolong gosokkan baju yang besar dan berat tu. Remind me to eat, to have a good rest. Tolong family I prepare mana yang patut.

"At least sesiapa of them mesti ada near me masa majlis just incase I needed anything. Jagakan barang. Siap tolong nyahkan orang-orang atau perkara-perkara yang boleh buat I moody.

"Paling penting dorang buat I sentiasa tenang, tak bagi I overthinking pada hari kejadian," kata Tasha.

I had the best bridesmaids for my wedding. Alhamdulillah. Dorg sama-sama ketibas dengan tuan rumah malah lebih teruk ? Dari preparation, berinai, nikah sampai selesai majlis resepsi, they helped me alot! They came early balik lambat. Makesure barang-barang keperluan pengantin cukup. Siap ada checklist. Tolong gosokkan baju yang besar dan berat tu. Remind me to eat, to have a good rest. Tolong family i prepare mana yang patut. Atleast sesiapa of them mesti ada near me masa majlis just incase i needed anything. Jagakan barang. Siap tolong nyahhh kan orang-orang atau perkara-perkara yang boleh buat i moody ? I cuma sediakan baju, tudung utk dorg, yang lain dorang buat sendiri sebab taknak i pening kepala uruskan dorg pulak. Paling penting dorg buat i sentiasa tenang, tak bagi i overthinking pada hari kejadian by saying --- "This is your day, cherish every moment. Kita dah plan sebaik mungkin, now you relax. Dont worry, part kau dah setel, sekarang ni kau kahwin je, kitorang pulak buat our part". Thank you! :') _ Kita pn sbnrnya tak boleh harapkan bridesmaids utk buat kerja sbb dorg bukan amah. Tp kawan baik selalunya akan offer utk bantu. Sbb dorg nak raikan kita. Nak feel moment tu dgn kita. Tapi kalau boleh pilih bridesmaid yang tak ada komitmen kerja/anak kecil, yg sihat, yg duduk pun area berdekatan atau yg boleh adjust, sbb kita taknak sampai kita pulak menyusahkan dorg. So sama2 kena saling memudahkan. And mmg rezeki my girls lah, sbb byk bantu mudahkan urusan org lain, Allah ganti dengan kemudahan cari baju lawa dekat @lisaadamofficial ? _ Tipu la kalau kita buat majlis kita tak nervous. Kot ada apa-apa yang jadi luar jangkaan kan. Tapi doa byk-byk Allah mudahkan, cukupkan. Kita cuba sediakan yang terbaik untuk tetamu ikut kemampuan kita, niat nak jamu nak sedekah makan, nak kongsi berita gembira, inshaAllah majlis akan lancar. Tetamu-tetamu yang hadir pun inshaAllah berlapang hati, happy dan doakan kebahagiaan pengantin. Tu paling utama. Terima kasih tak terhingga kepada @restuayahandaevent @royalepalace dan semua yang terlibat sebab beri kerjasama terbaik dan dah sama-sama usaha utk sediakan yang terbaik untuk majlis saya haritu! ✨

A post shared by نور ناديا نتشا محمد منشاهر (@tashamanshahar) on


Tasha yang baru mendirikan rumah tangga dengan penyampai radio Raqib Majid menasihati bakal pengantin agar tidak melayan pengapit pengantin seperti orang gaji.

"Kita pun sebenarnya tak boleh harapkan bridesmaids untuk buat kerja sebab dorang bukan amah.

"Tapi kawan baik selalunya akan offer untuk bantu. Sebab dorang nak raikan kita. Nak feel moment tu dengan kita," tambahnya.

Kongsi Tasha, pemilihan pengapit pengantin menjelang majlis perkahwinan juga penting bagi memastikan kelancaran dan komitmen sepanjang acara.

"Kalau boleh pilih bridesmaid yang tak ada komitmen kerja atau anak kecil, yang sihat, yang duduk pun area berdekatan atau yang boleh adjust, sebab kita tak nak sampai kita pula menyusahkan dorang," ujar Tasha.