Pelakon Yatt Hamzah meluahkan rasa kecewa terhadap tindakan segelintir penjaga dan ibu bapa yang bergurau melampaui batas dengan anak-anak.

Kata Yatt, beberapa insiden yang berlaku kebelakangan ini membuatkan hatinya terluka.

"Lambung anak sampai kena kipas. Sumbat anak dalam mesin basuh. Bila akal dipersiakan.

"Dalam al-Quran, Allah melaknat orang yang melampaui batas.

"Ibu bapa/penjaga yang baik tidak akan melampaui batas dalam apa jua keadaan termasuklah ketika bergurau atau bermain dengan anak atau menghukum anak.

"Aku juga seorang ibu. Semoga ini menjadi pengajaran buatku dan semua. Sungguh, hati ibu ini terluka membaca ini semua," tulisnya di Instagram.

Dalam Quran, Allah melaknat orang2 yg melampaui batas. Ibu bapa/penjaga yg baik tidak akan melampaui batas dalam apa jua keadaan termasuklah ketika bergurau/bermain dg anak atau menghukum anak. Aku juga seorang ibu. Semoga ini menjadi pengajaran buatku dan semua.. Sungguh, hati ibu ini terluka membaca ini semua..?☹️ . #yattmengayat #fromtheheartofamujahidah #darihatiseorangmujahidah #yatthamzah #prayforoursouls #forgiveusAllah #astaghfirullah

A post shared by www.fb.com/YATT.HARYATIHAMZAH (@yatthamzah_suci) on


Tular di media sosial apabila seorang kanak-kanak tersekat dalam mesin basuh di sebuah pusat dobi layan diri di Rawang, Selangor.

Gurauan itu menjadi perkara serius apabila pintu mesin basuh itu gagal dibuka.

Manakala, di Thailand, seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun cedera parah di kepala apabila terlanggar bilah kipas siling apabila dilambung bapanya ketika sedang bermain.