Sejak dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman selesa mahu disapa dengan panggilan 'bro' sehinggakan Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Jokowi turut memanggilnya dengan bro Saddiq.

Perbualan secara santai antara pemimpin muda dengan pemimpin negara jiran itu berlaku dalam kereta ketika mereka dalam perjalanan ke Palembang untuk meninjau persiapan Sukan Asia.

Merujuk video yang dimuat naik Syed Saddiq di akaun Instagramnya, @syedsaddiq, beliau turut menyatakan Jokowi sebagai idolanya dan anak muda di kedua negara.

Bersama Bapak Presiden @jokowi . . . Orangnya sangat baik dan senang didekati. . . He called me “bro” ?✌?. We both stressed on the need to enhance bilateral relations among countries and to move forward as one. There will be bumpy roads but in the end, we are one ❤️ . . Kita ke Palembang bersama untuk meninjau persiapan Sukan Asia. #YouthPower

A post shared by Syed Saddiq (@syedsaddiq) on


Menariknya, Jokowi sempat berseloroh dengan memanggil bro Saddiq.

"Saya senang sekali ada menteri yang 'smart', cerdas dan satu mobil (kereta) dengan saya," katanya.

Jokowi juga mengharapkan hubungan kedua negara sebagai saudara dan serumpun agar dapat bekerjasama dalam segala bidang seperti perdagangan dan tenaga kerja.

Syed Saddiq juga menyatakan Malaysia dengan Indonesia terus menjadi negara serumpun selamanya.

"Terima kasih bro!," sambung Jokowi.

Teks oleh: Elrafaei Sapi